Gör om! Gör rätt!

 Färgskillnader

På den här bilden kan man se skillnaden i färgerna på den första och andra versionen av tredjeklassvagnen litt C3c. Den främre vagnen är en senare modell och har fått den rätta SJ-kulören.

När Pocher fick reda på att färgen hade blivit fel skickade de upp två medarbetare för att fotografera förebilderna så att man i den fortsatta produktionen kunde måla vagnarna i rätt färg.

Nr 218 Personvagn C3c

 

Den svenska tredjeklassvagnen litt C3c var en av Pochers storsäljare. Den kom i sin första version 1958, men tyvärr i en rödaktig färg istället för den SJ-bruna tonen. Året därpå rättades målningen till. Pocher var också en av de första tillverkarna som försåg sina modeller med bänkinredning från fabrik.

På den här modellen saknas tyvärr en av takkonsolerna, som lätt faller av. Andra detaljer som oftast saknas är de två rökskyltarna på kortsidorna eller att något av fotstegen har fått sig en törn och ramlat av.

Förebilden för Pochers Thermotransportvagn

Thermotransport litt GHz 47525

Den här Ghz-vagnen är förebilden till Pochers Thermotransportvagn. Vagnen på bilden har nummer 47525 medan Pochers modell fick nr 47521. Den vita texten ”Frystransport med temperaturgaranti” är dock en senare variant än motsvarande text på modellen.

Thermotransport AB grundades 1956 som ett dotterbolag till Helsingborgs Fryshus AB. Bolaget hade hand om både landsvägs- och järnvägstransporter och växte kraftigt i samband med ökad konsumtion av fryst mat.

Tittar man närmare på Pochers modell så ser man namnen på alla fyra företagen som var inblandade i frystransporterna; Thermotransport, SJ, Helsingborgs fryshus AB och SLAB (Svenska Lastbil AB).

Du kan läsa mer om företaget Thermotransport och Pochers modell i första numret av Pocherbulletinen. Beställ ditt exemplar här.

Nr 312 Thermotransport – Pochers första svenska modell

312 Thermotransport

1957 tillverkade Pocher den första modellen efter svensk förebild. Det blev en Thermotransport frysvagn med Litt GHz 47521 och katalognummer 312. Bengt Ranert på Rosengren & Riis AB i Malmö hade tidigare försett Pocher med underlag och ritningar, men trots det blev vagnen 3 cm för kort och innan en ny version kom ut på marknaden hann tre versioner produceras.

Världsrekordloket CC7107 – Pochers flaggskepp

 

Modellen av det franska världsrekordloket CC7107 var Pochers flaggskepp och samtidigt dess sorgebarn. Redan i 1958 års katalog annonserades loket men kom först 1963 ut i handeln. En försening på fem år! Troligtvist var det problem med den, för dåtiden, mycket avancerade drivningen. Motorn var mittplacerad och en speciell koppling med svänghjul gjorde det möjligt att låta starta loket långsamt och sedan låta det rulla ut efter att man stängde av strömmen. Modellen hade även strömupptagning både via rälsen och pantograferna. Loket gjordes i två varianter; en för växelström och en för likström.

Att utvecklingen av CC7107drog ut på tiden var antagligen också indirekt orsaken att det svenska Hg-loket aldrig kom i produktion. När CC7107 väl var ute på marknaden hade Pocher inlett samarbetet med Rivarossi. Troligtvist ansåg den nya ägaren att man skulle lägga planerna på det svenska Hg-loket åt sidan och istället satsa på den viktigare USA-marknaden. Året efter kom det första av Pochers amerikanska lok (Genoa-loket)

Nr 501 – ASG

501 ASG

1965 kom Pocher med en ny serie vagnar – den så kallade 500-serien. De var enklare i sin utformning och var mycket lättare än de tidigare modellerna. Även i denna serie satsade man på den svenska marknaden och lanserade ett antal nya svenska vagnar, till exempel den här Grf-vagnen med ASG-märkning.

Den gamla kartongförpackningen övergavs till förmån av en förpackning med klarsiktsplast så att köparen skulle kunna se modellen direkt utan att behöva ta ut den ur kartongen. Idag finns bara ytterst få av dessa förpackningar kvar.

Arnaldo Pocher – modelljärnvägskonstnären

 Arnaldo Pocher

Arnaldo Pocher (i vit skjorta på bilden) är en av de främsta profilerna bland tillverkarna av modelljärnvägar och känd över hela världen för sin känsla för detaljer och hantverksmässiga produktion.  

Sporrad efter att ha sett en modelljärnväg utställd i Turin börjar Arnaldo Pocher 1949 tillverka modelljärnvägstillbehör på sin fritid. Redan nu kunde man se hans konstnärliga touch som kom att utmärka hela hans produktion fram tills dess Rivarossi tar över tillverkningen. I början sker all tillverkning i mässing och målningen sker för hand. 1954 kommer de första gods- och personvagnarna tillverkade i plast och 1956 börjar man marknadsföra produkterna utanför Italien.

En av de som får upp ögonen för Pochers detaljrika vagnar är Bengt Ranert på företaget Rosengren & Riis AB i Malmö. Han tar kontakt med Pocher och får dem att tillverka en godsvagn (Thermotransport). Det blir början på en lång rad modeller efter svenska förebilder.

Välkommen till Pocher.se!

.
Du har kommit till Svenska Pocherakademiens webbplats om den italienska modelljärnvägstillverkaren Pocher.  Pocher var verksamma under 50-60-talet och hade många svenska vagnar i sitt utbud. Här kommer du att kunna läsa om dem och övriga modeller i sortimentet. Vi fyller hela tiden på med innehåll, så återkom ofta. Ställ gärna frågor eller kommentera inläggen.