Det här är förebilden för Pochers populära personvagn med littera C3c. I nästa nummer av Pocherbulletinen som presenteras på järnvägsmarknaden i Gävle den 17 september tar vi upp historik, bakgrund och alla varianter som finns av vagnen.
månadsarkiv: augusti 2011
Förebilden för Pochers Felixvagn
Här är förebilden till Pochers Felixvagn med det gamla Felixmärket (ett stiliserat katthuvud). 1955 försvann märket och ersattes av det rektangulära röda märket som används än idag. Dessa grönvita vagnar fortsatte dock att rulla några år till innan de vartefter blev ersatta av helvita Grf-vagnar med det nya märket.
Pochers svenska Hg-lok
1959 annonserades ett svenskt Hg-lok med nummer 670 i Hobbytjänst-katalogen. Det beräknades komma ut på marknaden under 1960. Eftersom loket visades upp offentligt så var planerna nog ganska långt gångna. Men vad hände? Varför kom loket aldrig i produktion?
Antagligen var anledningen att Pochers första lok, det franska världsrekordsloket S.N.C.F:s CC7107, blev försenat. När loket väl var ute på marknaden 1963 hade Pocher inlett ett samarbete med Rivarossi. Troligtvis ansåg Rivarossi att man skulle lägga planerna på det svenska Hg-loket åt sidan och istället satsa på den viktigare USA-marknaden.
Året efter kom det första av Pochers amerikanska lok (Genoa-loket) och Hg-loket glömdes bort. Kanske försvann gjutformerna till loket i fabriksbranden 1970.
Pochersamlare i USA
Automatisk kolanläggning
Pocher hade inte bara rullande materiel i sitt sortiment utan erbjöd även olika tillbehör till modelljärnvägen. Som till exempel denna automatiska kolanläggning. Genom fjärrstyrning kunde man öppna en lucka nedtill och fylla kolvagnarna.
Den här filmen visar lite av Pochers tidiga sortiment. (Rena Pocher-porren för oss i akademien)