Godsvagnar

Pocher godsvagnar

Pocher hade ett brett sortiment av godsvagnar, många av dem med funktionalitet. Till exempel fanns det självavlastande kolvagnar, rälsrengöringsvagnar och en vagn med en fungerande strålkastare. De första modellerna hade ett fantasifullt, nästan naivt utseende. Senare modeller var mer verklighetstrogna. Kul för oss svenskar var att Arnaldo Pocher hade ett gott öga till den svenska marknaden och tog fram flera svenska godsvagnar.

100-serien

1954 började Pocher serietillverka godsvagnar i en större skala. 100-serien bestod av en enkel 2-axlad flakvagn som försågs med mer eller mindre fantasifulla laster. De första modellerna var gjutna i metall och hade fjäderbuffertar. Tyvärr drabbades många av dessa vagnar av så kallad zink-pest och blev deformerade med tiden. Senare övergick man till det nya plastmaterialet thermoplast istället. I denna serie ingick inga svenska vagnar.

Art.nr 151 Flakvagn utan last
Produktionsår 1954 – 1965

Beskrivning kommer

Art.nr 152 Flakvagn med transformatorer
Produktionsår 1954 – 1963
De första modellerna hade två transformatorer som last och var gjutna i metall. Senare versioner gjöts i thermoplast och hade bara en transformator märkt ”Marelli”.

Art.nr 153 Flakvagn med två vintankar
Produktionsår 1954 – 1966
Last bestående av två vintankar

Art.nr 154 Flakvagn med två bobiner
Produktionsår 1954 – 1966
Last bestående av två kabelbobiner. Först var rullarna fastskruvade i chassit, i senare versioner hålls de istället på plats med ett snöre.

Art.nr. 155 Flakvagn med Ferrari 1500 GP
Produktionsår 1954 – 1963
Last bestående av en Mercury bil, modell 44c Ferrari 1500 GP, i olika färger; röd, grön och himmelsblå.

Art.nr. 156 Flakvagn med FIAT 1400 Berline
Produktionsår 1954 – 1963
Denna modell hade en last bestående av en Mercury bil, modell nr 48, med olika karossfärger; beige, grön, röd, gul och himmelsblå.

Art.nr. 158 Tankvagn PETROLCALTEX & ESSO
Produktionsår 1954 – 1969
Tankvagn för rälsrengörning. Första versionen var märkt ”PETROLCALTEX”. Nästkommande versioner fick istället ”ESSO”-dekaler.

Art.nr. 182 Flakvagn med man och tunna
Produktionsår 1954 – 1956
Denna modell hade en automatisk självavlastningsfunktion. Med hjälp av en stolpe som placerades bredvid rälsen fick gubben en knuff som i sin tur knuffade ner tunnan från vagnen.

300-serien

art.nr xxxx

400-serien

Senaste inläggen

Svenska Pocherakademien 20 år!

Pocherakademien firar i dagarna 20 år! Genom åren har vi minutiöst examinerat och katalogiserat Pochers svenska vagnar och funnit flertalet varianter av dessa. Resultatet av detta arbete går att läsa om i Pocherbulletinen som du kan beställa här. Dessutom pågår arbete att även gå igenom Pochers övriga sortiment vilket säkert kommer att hålla oss sysselsatta flera år framöver.

  1. Pochers lättvindiga modeller Lämna ett svar
  2. Pocherfabriken i Turin 1960 Lämna ett svar
  3. Lämna ett svar
  4. Svenska Pocherakademiens resa till Trento och Turin 2014 Lämna ett svar
  5. Allt du vill veta om Pochers Milda/Tre Ess vagn Lämna ett svar
  6. Samtliga ledamöter i Svenska Pocherakademin samlade på en och samma bild Lämna ett svar
  7. Stava rätt är inte så lätt 1 Kommentar
  8. Pocherbulletinen nr 5 ute! Temanummer om Pochers resgodsvagn DF5. Lämna ett svar
  9. En svensk och en spansk Transfesa Lämna ett svar